پرداخت (payment) چیست و انواع روش های پرداخت

پرداخت (payment) چیست و انواع روش های پرداخت

پرداخت عبارت است از ارائه چیزهای با ارزش توسط یک طرف (مانند یک شخص یا شرکت) به دیگری در ازای کالاها یا خدمات ارائه شده توسط طرف مقابل یا برای انجام یک تعهد قانونی. طرفی که پرداخت را انجام می دهد معمولاً پرداخت کننده نامیده می شود.

پرداخت ها را می توان به روش های مختلفی انجام داد، به عنوان مثال:

  1. استفاده از پول، چک، یا بدهی، اعتبار یا نقل و انتقالات بانکی.
  2. انتقال هر چیزی با ارزش، مانند سهام، یا استفاده از مبادله مبادله ای، مبادله یک کالا یا خدمت با کالای دیگر.

به طور کلی، پذیرنده پرداخت مختار است که تعیین کند چه روش پرداختی را می پذیرد. اگرچه معمولاً قوانین پرداخت کننده را ملزم می کند که ارز قانونی کشور را تا سقف تعیین شده بپذیرد. پرداخت معمولاً به واحد پول محلی پذیرنده پرداخت انجام می شود مگر اینکه طرفین به شکل دیگری توافق کنند.پذیرنده پرداخت ممکن است در مورد یک بدهی مصالحه کند، به عنوان مثال، میتواند امکان اقساطی دادن به طرف پرداخت کننده دهد، یا ممکن است تخفیف ارائه دهد، به عنوان مثال: برای پرداخت نقدی، یا برای پرداخت سریع و غیره، همچنین می تواند هزینه اضافی، به عنوان مثال، به عنوان هزینه تأخیر پرداخت، یا برای استفاده از یک کارت اعتباری خاص و غیره به فاکتور اضافه نماید.

 

انواع روش های پرداخت:

 

  1. پرداخت نقدی : تحویل پول نقد به پذیرنده پرداخت
  2. پرداخت مبادله ای : تبادل دو چیز توسط طرفین پرداخت کننده و پذیرنده پرداخت
  3. پرداخت اقساطی
  4. پرداخت الکترونیکی : استفاده از اپلیکیشن های پرداخت ، اینترنت بانک و انتقال وجه توسط کارت به کارت یا شبا یا درگاه پرداخت

 

فاکتور چیست؟

 

غالباً قبل از پرداخت ها فاکتور یا صورتحساب ارائه می شود که به واسطه عرضه کالا یا خدمات انجام می گردد، در برخی صنایع (مانند تور ها و هتل ها) این امر متداول شده است که قبل از انجام یا ارائه خدمات به پیش پرداخت نیاز باشد. در برخی دیگر نیز ممکن است قبل از انجام خدمات، سپرده ای لازم باشد که به عنوان بخشی از پیش پرداخت یا به عنوان امنیت برای ارائه دهنده خدمات عمل می کند که آن را وثیقه می نامیم. در برخی موارد پیش پرداخت ها از قبل انجام می شود و در برخی موارد پرداخت های اقساطی پذیرفته می شود که تعهدات قانونی پرداخت کننده را از بین نمی برد. پذیرش پرداخت توسط پذیرنده پرداخت، بدهی یا تعهدات در قبال آن را از بین میبرد. طلبکار نمی تواند به طور غیرمنطقی از پذیرش پرداخت خودداری کند، اما در برخی شرایط می توان از پرداخت خودداری کرد، به عنوان مثال، در یکشنبه یا خارج از ساعات کاری بانک. گیرنده پرداخت معمولاً موظف است با ارائه یک رسید به پرداخت کننده، پرداخت را تأیید کند. رسید ممکن است تأییدیه حسابی به عنوان «پرداخت کامل» باشد. اعطای ضمانت یا سایر تضمین برای بدهی به منزله پرداخت نیست.